GLIA

Korak po korak!

Kada spomenemo planinarenje, mnogi pomisle na visoke vrhove i teške uspone. I to je točno! Ali to je samo dio onoga što planina nudi, a nudi mnogo. U planini ima mjesta za svakoga i svatko može pronaći nešto za sebe.

U posljednje vrijeme sve je više onih koji se kroz planinarenje vraćaju prirodi. Gradska vreva, posao ili općenito život odvukli su nas od prirode, od boravka u šumi. Zaboravili smo da su šume pluća svijeta, a naš organizam jedini dom u kojem ćemo živjeti i kojeg moramo održavati baš kao naš vrt ili cvjetnjak. Kada to u sebi osvijestimo, bit će jednostavnije napravit taj prvi korak. I najviši vrh svijeta osvojen je tim prvim korakom.

Za početak bavljenja planinarenjem nisu potrebni rekviziti, članarine niti posebna oprema. Ni posebna kondicija. Potrebne su samo odlučnost i dobra volja.

Planine obiluju laganim planinarskim stazama, poučnim stazama i šetnicama. Jedna od najljepših u Europi je poučna staza na Velebitu. Lako je dostupna jer automobilom možete doći do Planinarskog doma na Zavižanu. Nedaleko od doma nalazi se poučna staza i botanički vrt u kojem možete vidjeti čak i našu endemsku biljku velebitsku degeniju.

Kako se pripremiti za prvi izlet?

Izaberite destinaciju, po mogućnosti negdje gdje još niste bili. To će vas potaknuti na istraživanje i izlet pretvoriti u malu avanturu. Nakon toga provjerite vremensku prognozu za to područje. Ako je to područje u kojem se nalazi neki planinarski dom, slobodno nazovite domara. Rado će vam dati potrebne informacije.

Obucite se udobno i slojevito. Kada se počnete kretati, zagrijat ćete se i nakon nekog vremena skinite višak odjeće da se ne pregrijete.

Pazite da ruksak koji nosite na izlet nije pretežak, ali da ima sve što vam može zatrebati.

Prehrana

Prehranu za izlet planirajte dan ranije, ovisno o svojim prehrambenim navikama. Ako ste na cjelodnevnom izletu, ponesite minimalno litru i pol vode ili čaja i pijte po malo tijekom cijelog dana. Iznimno je važno da ne dođe do dehidracije organizma.

Zdravstveno stanje i uzimanje terapije

Svoje prve planinarske izlete prilagodite svom zdravstvenom stanju. Ne zaboravite sa sobom ponijeti terapiju i popiti je u vrijeme kada to činite i kod kuće.

Ako na izlet idete s planinarskim društvom, planinarskog vodiča obavijestite o svojim zdravstvenim tegobama i upoznajte ga sa svojom terapijom. Ne morate zbog toga osjećati nelagodu jer je zadatak vodiča da brine o grupi, što uključuje i informiranost o zdravstvenom stanju. Ukoliko neke lijekove koristite povremeno, vodiča obavijestite gdje se ti lijekovi nalaze i kako se pravilno koriste. Time će vaš boravak u prirodi biti sigurniji i ugodniji.

Nikad sami u planinu

Na izlete nemojte ići sami! To je jedno je od osnovnih planinarskih pravila. Budite motivator u svojoj okolini i isplanirajte izlet s obitelji i prijateljima. Možete se učlaniti i u planinarsko društvo. Planinarska društva nude lakše i teže izlete, pa ako vam je tako jednostavnije, možete boraviti u prirodi kao dio organizirane skupine. Na taj način sklopit ćete nova poznanstva i olakšati planiranje i odluku odlaska u prirodu.

Crtica iz života

U kolovozu ove godine članu moje obitelji otkriven je tumor na mozgu. Od tada je prošao biopsiju, klasičnu operaciju mozga, zračenje i kemoterapiju. Dok je ležao u bolnici, vrijeme posjeta provodili smo šećući u krugu bolnice. Budući da su sve zagrebačke bolnice na brdu, može se reći da su te šetnje bile prve planinarske ture koje smo odradili. Po izlasku iz bolnice nakon operacije nisam mu dozvoljavala da leži i provodi dane u kući. Bila je sezona kestena i odlučili smo otići na Medvednicu u berbu kestena. Tada, 10 dana nakon operacije, proveo je više od tri sata u šumi šećući po planinarskoj stazi. Nije mu bilo fizički lako, nije se osjećao sigurno, ali uz pomoć planinarskih štapova pobijedio je strah od gubitka ravnoteže. Dogovor je bio da svaki dan krene u šetnju. Od početnih 15 minuta prvih dana nakon operacije došao je do svakodnevne šetnje od 3 ‒ 5 km dnevno, odnosno sat vremena šetnje dnevno.

Naravno da je bilo dana kad mu se nije dalo, tada smo imali dogovor da odradi barem 15 minuta. U tih 15 minuta proradila mu je cirkulacije i vratila volja da odradi zadani krug. Upornost je najvažnija. Sjetite se priče s početka članka. Svoje tijelo moramo održavati.

Zdravstvene dobrobiti planinarenja

Bezbroj je studija koje ukazuju na poboljšanje općeg stanja fizički aktivnih ljudi. Planinarenje povoljno djeluje na zdravlje kardiovaskularnog sustava, jača mišićno-koštani sustav i osnažuje obrambeni sustav organizma.

Planinarenja može pomoći vašem zdravstvenom stanju jer:

  • Smanjuje rizik od kroničnih bolesti i snižava razinu kolesterola
  • Povećava kapacitet pluća i jača srce
  • Jača mišiće i kosti
  • Poboljšava rad mozga i podiže raspoloženje
  • Ublažava stres i depresiju
  • Pridonosi regulaciji tjelesne težine
  • Poboljšava kvalitetu sna
  • Pomaže oporavku oboljelih osoba

Važno je boraviti u prirodi. To će ojačati vaš karakter i borbeni duh koji je na putu do ozdravljenja iznimno važan.

Probudite taj duh u sebi i krenite: korak po korak!

Ivana Radić, planinarski vodič

HPD Željezničar, Zagreb

 

Popis laganih staza:

Poučna staza Miroslavec – Medvedgrad

Kraljičin zdenac

Ponikve – Kameni svati – Jambrišakovo vrelo

Markuševačka Trnava – Gorsko zrcalo

Samobor i Samoborsko gorje

Park-šuma Maksimir

Vukomeričke gorice

Kamačnik – Vrbovsko

Hrastovačka gora kod Petrinje

Vranjevina kod Daruvara

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *